facebook_pixel

Trening

Publisert den 18. april 2018 | av Fred Arthur Asdal

0

Fullt på høyden

Å trene i høyden er krevende. Feil intensitet kan gi fatale konsekvenser.

Birk Skogland fra Haugesund er på sin første høydesamling med det norske landslaget.  Utenfor ligger snøen høyt opp langsmed vinduene. I 2.300 meters høyde er våren lunefull, selv sør i Spania.

Inne i treningsrommet sitter Skogland og trør på én av rullene til det nederlandske profflaget Team Lotto Jumbo, som også valgt seg Sierra Nevada som samlingspunkt før sesongstart. 19-åringen tråkker på sykkelrulla mens svetten renner nedover panna.

– Høydetrening gir gode resultater, men det er krevende å være her, spesielt de første dagene, forteller Skogland.

Her oppe i de ”spanske alpene” er lufta tynnere enn kroppen er vant til, og det merkes ikke bare når Skogland sitter på sykkelrulla.

– De første dagene er det vanskeligere å få sove, vi må oftere på do og mange er svimle. Og hvis vi trener for hardt, er det noen som blir syke og kaster opp, sier Skogland.

– Derfor er det viktig å vite hva vi gjør.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Birk Skogland og resten av det norske landslaget trener jevnlig i høyden, enten det er i spanske Sierra Nevada eller i Pyreneene.

Sportssjef Arild Tveiten kan bekrefte at det Skogland opplever. Spesielt de som er uvant med høyden, synes det er plagsomt. Etter noen dager i høyden, går det lettere. Utøvere som har vært mange ganger i høyden, har færre plager. Men treninga balanserer uansett hele tida på en knivsegg.

– De mer erfarne utøverne merker nesten ingenting når de kommer opp i høyden, men fortsatt er det viktig å ta hensyn. Det er lett å gå på en smell, og det er derfor vi trener så mye rolig som vi gjør.

Treninga i høyden foregår i et nært samarbeid med Olympiatoppen. Støtteapparatet måler laktatnivået på utøverne med jevne mellomrom. Ingenting skal overlates til tilfeldighetene.

– Vi har kanskje noen harde 50 metere i bassenget og noen 400 metere på løp, men utover det er det rolige treninger, spesielt de første dagene. Alt styres av utøvernes intensitetssoner, sier Tveiten.

Birk Skogland er godt i gang med dagens tredje økt. Tidligere på dagen har han svømt og løpt.

Skogland har allerede sesongdebutert. Europacupen i Portugal ble årets første gjennomkjøring. Det gikk sånn noenlunde. Det viktigste var å komme i gang.

Nå er det mye rolig mengdetrening på programmet. Vel hjemme skal intensiteten og farta økes. Deretter fortsetter sesongen med mer europacup i Polen og Nederland, etterfulgt av norske mesterskap på Bryne og i Kristiansand.

– På treningsleirene trener vi rolig, men det er lange dager. Noen av dagene er det opp mot syv – åtte timer, og så er det mat og hvile. Restitusjon er viktig for at kroppen skal kunne hente seg inn igjen de lange øktene, forteller Skogland.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Birk Skogland «tyvstartet» på sesongen da han var med på europacupen i Portugal for noen uker siden. Nå fortsetter sesongen i Polen.

De andre på det norske landslaget er eldre og mer rutinerte enn ham. Mange har vært på treningssenteret i Spania en rekke ganger, i tillegg til samlinger i Pyreneene eller i USA: Men selv om han er debutant i høyden, så føler han seg godt ivaretatt.

– Det er en bra gjeng. Jeg har fortsatt en del å gå på når det gjelder svøm og sykkel, men jeg lærer mye av å trene sammen med de andre. Det er god stemning i gruppa og de eldre deler mye av sine erfaringer med meg, sier Skogland.

– Dessuten har vi et bra støtteapparat her som ser til at vi ikke bare trener mye, men også riktig. Og det er det som skal til for at vi skal bli verdens beste.


Om forfatteren

MAMIL, firebarnsfar, forfatter, foredragsholder og arrangør. Jobber hardt og kontinuerlig for å holde sin indre sofagris i sjakk. Liker seg best på de lange distansene.



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Siste innlegg

  • Instagram

  • Arkiv


Share This