Tema

Publisert den 28. desember 2017 | av Ole Kristian Bakkene

0

Klar for nyttårsforsetter?

Tidligere synes jeg nyttårsforsetter var fjollete, men ikke nå lenger. For hva er vel bedre enn å ha noen gode planer og mål for det nye året?

Nyttårsforsetter  behøver verken være en avansert prosess eller mange kompliserte mål. Det viktigste er at du får en god retning på hva du vil etter at du har våknet opp i bakrus etter du tok den ekstra sjampisflaska natt til 1. januar.

Ja, eller som jeg har vært vant til de siste årene: Opp 06:00 fordi mitt yngste barn var «fejdigsåve, pappa!»

I tillegg har denne blogginga begynt å bli viktigere for meg ved siden av treninga. Det blir stadig flere likes, kommentarer og tilbakemeldinger. Det inspirerer veldig, og gir meg ny motivasjon for å satse på å gjennomføre alle aktivitetene jeg ønsker i det nye året som kommer. For jeg kommer ikke til å ligge på latsida. Det er i alle fall klart.
ole-barna-elgrittet

Ole Kristian Bakkene trives best på sykkelsetet, gjerne sammen med ungene. 

hvalertri-ole

I sommer ble det endelig triatlondebut, på Hvaler. Allerede nå er «comebacket» planlagt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Mine nye nyttårsforsetter

Her er mine nyttårsforsetter for 2018. Men du kan bruke dem du også. Jeg tror de funker for alle.

1. Delta mer

Det er få ting som er så kult som å være med på store arrangement med startnummer. Jeg er jo ikke i nærheten av å vinne annet enn uttrekkspremier, så etter noen tårer i målområdet, forstår jeg at jeg alltid vil være middelmådig, og det er helt greit. Jeg har gjennomført målene jeg har satt meg, og jeg deler opplevelsen med deg og alle andre. Det er stort det.

2. Trene mer

Det handler jo ikke om å trene mest mulig for de fleste av oss, men det handler om å kanskje legge inn noen treninger som skal være litt mer enn bare «puddingturer» ut for å få luft. Den perioden fra august til november ble det for mye sofaligging. Akkurat som årene før. Oppskriften er jo enkel. Ett skritt av gangen. Kom deg ut før hodet ditt begynner å nekte.

 3. Oppleve mer når jeg trener

Jeg er litt for éndimensjonal når det gjelder trening. Jeg kan godt løpe den samme runden hundre ganger før jeg plutselig bare gir opp. Variasjon er nøkkelen til en bedre og mer skadefri hverdag. Bytte mellom løping, sykling og svømming. Ja, kanskje til og med litt ski. Forsettet er å stoppe opp og se på omgivelsene. Nyte livet. Være tilstede. Alltid huske en eller annen ting til jeg kommer inn igjen.

Her følger også ønsket om å løpe mer på turer. Jobbturer. Private turer. Alltid ta med joggeskoene. Det forplikter.

 4. Spise mindre junk

Jeg har ingen som helst tanker om å slanke meg. Likevel, det skader aldri å spise litt mindre junk. Mange sier at fett er fart, men jeg tror ikke det gjelder når man løper, sykler, svømmer eller går på ski. Jeg vil drasse på mindre griseri i blodårene. Det betyr kanskje at jeg må spise mer grønt? Heisann. Det tenkte jeg ikke på.

5. Spre mer treningsglede

Dette, som mange av punktene over, bør gjelde alle. Hvis man trener, har man egentlig en forpliktelse til å inspirere andre som kan være interesserte. Dropp selvsagt forsøket på å få med folk som ikke gidder, men det finnes en del av oss som bare venter på en god treningskompis, en god treningsupdate i sosiale medier, eller et bilde som viser hvor stor gleden din er etter å være ute i tightsen (eller hva du liker å trene i).

En oppfordring til å komme seg ut. En oppfordring til å bli med.


Om forfatteren

Ole Kristian Bakkene bedriver treningsinspirasjon for folk i 40-årskrisa. På lavt nivå. Han opptrer stadig vekk på bloggen midtlivskriseilycra.com.



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Siste innlegg

  • Instagram

  • Arkiv


Share This