facebook_pixel

Utstyr

Publisert den 15. september 2017 | av Jørgen Melau

0

Test av Garmin pulsbelter for svømming

Funker pulsbelter i vannet?

Tradisjonelt sett har svømmere brukt fart og lengde for å beregne intensiteten på svømmeøktene sine. Man måler hvor mye tid man bruker på ulike lengder i svømmehallen, og beregner intensiteten ut ifra det. For to år siden kom Garmin med to pulsbelter beregnet for svømming. Jeg har testet disse.

Det er flere måter å måle intensiteten på svømmeøktene sine i basseng. For å finne terskelfarten finnes det flere metoder. Fra tiden i Oslofjord Triathlon, lærte jeg om 3×300 meter testen. Man svømte alt man klarte i 300 meter, ett minutts pause, for så å gjenta dette to ganger til. Så satt man tidene for hver 300 meter inn i ett Excel ark, som regnet ut terskelfarten for deg.

Tradisjonelt sett bruker svømmere tid per 100 meter som benevnelse på sine soner. Ute i åpen sjø er det litt vanskeligere. Man har normalt ikke noe helt klart bilde av hvor fort det går, og må i større grad svømme på følelsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Tradisjonelt har triatleter hatt vansker med å måle pulsen i vannet.

Jeg tror fortsatt at det å finne intensiteten ut ifra å beregne fart per 100 meter er en veldig god og enkel metode. Pulsmåling har vært upraktisk for svømmere, fordi beltet glir ned av brystet når man svømmer. Litt bedre har det vært, når man kan ha pulsbeltet under en våtdrakt eller svømmedrakt, men fortsatt er det ikke helt optimalt.

Garmin har to belter som er beregnet for svømming, som bidrar til å gjøre dette enklere.

Garmin HRM-Tri er et pulsbelte som er beregnet for triatleter. Det måler puls under alle aktiviteter, også svømming. For svømmingens del, er beltet beregnet for svømming utendørs. Plasser den på vanlig måte under våtdrakten eller badedrakten, og svøm i vei.

Du får ikke puls opp på klokka så lenge du er i vannet. Dette fordi beltet sender på ANT+ frekvensen, og det kan ikke gjøres så lenge beltet eller klokka er i vannet. Dette gjelder forøvrig også belter/klokker som sender med Bluetooth Smart. Akkurat nå er det så vidt jeg vet, kun Polar som har et system som også kan sende mens det er i vann.

Men – du har ikke behov for å sjekke pulsklokka i vannet samtidig som du svømmer, så dette er ikke noe problem. Og med en gang du får kroppen opp av vannet, kan du se pulsen på klokka.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Å svømme med pulsbelte, uten våtdrakt, har vanligvis ført til at beltet snart henger nede på hofta.

En Garmin-klokke, sammen med HRM-Tri pulsbeltet, gir deg også mange andre data enn puls, blant annet distanse, tak per minutt, tid per 100 meter (fart), SWOLF og vanntemperatur. Akkurat det med vanntemperaturen har jeg funnet ut er veldig nyttig og ganske nøyaktig.

Garmin HRM-Swim er også ett pulsbelte, men det er spesielt beregnet på å fungere i basseng og uten våtdrakt/badedrakt. Det største problemet med å svømme med vanlige pulsbelter, er at de sklir ned av brystet når man svømmer med det. HRM-Svim beltet er laget på en helt annen måte, og det sklir ikke.

Jeg har nå brukt det flere ganger i basseng, og det fungerer utmerket. HRM-Svim beltet er ikke like elastisk som et vanlig pulsbelte, slik at det blir mye strammere. I tillegg er overflaten laget med et slags ”anti-skli” belegg, slik at det sitter bedre på. HRM-Swim beltet er også laget slik at det er mer motstandsdyktig mot kjemikalier som er i et vanlig basseng. Et vanlig pulsbelte vil bli ødelagt etter en tid i klor-basseng, det vil ikke HRM-Swim beltet.

HRM-Swim beltet fungerer i all hovedsak på samme måte som HRM-Tri beltet når det gjelder svømming. Du kan ikke se pulsen din mens du svømmer. Men hvis du får brystet (og pulsbeltet) over vannoverflaten mens du venter på å starte et nytt intervalldrag, så blir pulsen fanget opp av klokka. I praksis kan du også droppe å ha på deg klokka i det hele tatt, da pulsdataene dine vil bli lastet inn i klokka når du har kontakt med den.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

De to beltene fra Garmin har ulike bruksområder. Vær tydelig på hva du skal bruke på beltet til.

Den store forskjellen på beltene, er derimot at HRM-Swim beltet ikke er særlig praktisk og brukbart til annet enn svømming. Det gir deg ikke løpsanalyser, slik som HRM-Tri beltet gjør. HRM-Swim beltet vil også være ganske ubehagelig å ha på seg når du løper og sykler.

Derfor kjøper du HRM-Tri beltet hvis du skal primært bruke det til utendørssvømming, sykling og løping. Så kan du heller kjøpe HRM-Swim beltet hvis du ønsker å ha ekstra gode data på svømmeøktene dine i basseng. Jeg tror HRM-Swim beltet er det beste pulsbeltet du kan få til bruk i basseng i dag.

Er det noen ulemper?

Ja, først og fremst kan beltene bare brukes med enkelte Garmin-produkter. Det er også noen utfordringer med synkroniseringer til tredjeparts programvare som Strava og TrainingPeaks. For TrainingPeaks sin del, er det kommet brukbare løsninger. Men Strava støtter ikke pulsmåling for svømming i det hele tatt ennå.

Er du likevel litt opptatt av å gå litt lenger enn å bare måle fart og distanse, kan jeg anbefale både HRM-Tri og HRM-Swim. Men det er ikke noe must for alle.

PS: Jeg tester utstyr fra Garmin, fordi jeg holder på med forskningsprosjekter på svømming i kaldt vann. Derfor har jeg fått låne både en Garmin Fenix5, samt pulsbeltene HRM-Tri og HRM-Swim fra Garmin Norge. Jeg har også lånt utstyr fra Polar og Suunto.


Om forfatteren

Fast tilknyttet 3atlet.no, en svært habil fotograf og involvert i en rekke triatlon-konkurranser. Han er forsker av yrke og er opptatt av utøvernes sikkerhet.



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This