facebook_pixel

Trening

Publisert den 7. juli 2017 | av Redaksjonen

0

Trene i havet, innsjø eller basseng?

Endelig kan du selv velge hvor du vil svømme.

Om vinteren er det umulig å svømme utendørs i Norge. Men etter hvert stiger sevja, og i slutten av mai og i begynnelsen av juni kommer endelig det gode vannet sigende.

Andreas Mathingsdal Pedersen er en erfaren triatlet. Han kommer opprinnelig fra Farsund, men nå bor han i Kristiansand. Her er det kort vei til vannet, enten han ønsker å svømme i basseng, havet eller ferskvann.

– Det er deilig at vannet er så nærme, og at jeg har så mye å velge mellom. På mange måter har jeg flere ”basseng”, sier Pedersen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Tarzan-svømming er en øvelse hvor du ligger unaturlig høyt oppe med hodet. Dette er tungt og gjøres bare noen sekunder av gangen, slik at at du kan navigere bedre.

Hvor han svømmer kommer an på hva slags økt han skal gjennomføre.

– Jeg synes absolutt at det er mest digg å svømme i havet. Jeg har hatt mange flotte naturopplevelser når jeg svømmer. Noen ganger er vannet krystallklart, andre ganger kommer sola opp i horisonten mens vannet ligger blikkstille rundt meg. Da er det utrolig deilig med en rolig langtur.

Utesesongen i Norge er kort, så da gjelder det å benytte seg av mulighetene som den norske sommeren har å by på.

– Å svømme ute er utrolig flott. Da har jeg det ordentlig godt. Men når det gjelder treningsutbytte, så velger jeg ”vann” ut ifra hva slags økt som står på planen, forteller Pedersen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Pusting under svømming er krevende for de uerfarne. Det er lurt å øve på å puste på både høyre og venstre side.

24-åringen vurderer vind, vær og temperatur før han velger ”basseng”.

– Det er viktig å ikke velge det vannet som er lettest. Å svømme i bølger og mer krevende forhold er god trening, og det er relevant for mange konkurranser, sier han.

I bølgene kan det være vanskeligere for andre å få øye på ham. Derfor svømmer han langsmed land, og alltid sammen med andre. Og han har alltid på seg en godt synlig hette.

– Neonfargede hetter er lett å få øye på.

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Bruk god tid på å få på deg våtdrakten, slik at den ikke ødelegges. Da siter også drakten bedre.

Enkelte økter legger han i tjern. Og i bymarka Baneheia, like ved Kristiansand sentrum, er det mye å velge blant.

– Å trene teknikk er fint å gjøre i innsjøer, hvor det er lite båttrafikk og oftere ”flatt vann”. Her er øktene gjerne mer kontrollerte enn i havet, og jeg kan lettere konsentrere meg om drills og intervaller, forteller Pedersen.

– Hva er favorittøkta di?

– Svømmer jeg ute, er favorittøkta typisk 20 x 1 minutters intervall i grupper på 3-4 personer. Da blir det litt «kamp», og jeg får mer en konkurransefølelse. I den samme økta terper jeg gjerne på startfasen og oppgangen fra vannet.


Om forfatteren



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This