facebook_pixel

Sponset

Publisert den 29. juni 2017 | av Redaksjonen

0

Ikke svøm lengre enn du må

Svømme utendørs handler om å unngå omveier. Ingen ønsker å svømme lengre enn de må i konkurranser.

Enten du deltar på Ironman eller debuterer på sprintdistansen, er det ingen grunn til å svømme lengre enn du må.

– Å svømme 100 meter for langt stjeler mye tid, spesielt hvis det er krevende forhold. Er det bølger og motstrøm, kan du tape mange minutter på å komme bort fra det opprinnelige strekket, sier Kari Lingsom.

Den erfarne triatleten opplevde senest under Hove Tri, da hun vant kvinneklassen, at det var mye vind og bølger. Det gjorde det vanskelig for deltakerne å se bøyene, noe som sammen med strømmen førte til at flere svømte lengre enn de strengt tatt skulle.

Hans Christian Tungevik og Kari Lingsom er flinke svømmere og trives i vannet. Men i konkurranser gjelder det å svømme minst mulig.

Lingsom oppfordrer triatleter og andre som svømmer utendørs til å være oppmerksomme i vannet.

– Å navigere er en av de største utfordringene med å svømme utendørs. Erfaringsmessig er det lurt å bruke noen sekunder ekstra på å finne den rette veien, sier Lingsom.

Hovedansvaret ligger fortsatt på utøveren selv. Men utstyret kan bidra til en bedre opplevelse.

– Med en god våtdrakt får du oppdrift, og da er det lettere å ha oversikt i vannet. Da er det også enklere å svømme langsmed den rette ”linjen”, sier hun.

– Et annet godt tips er gode svømmebriller. Og med det mener jeg briller som gjør at du ser godt. Spesielt motlys er en utfordring som mange triatleter opplever, forteller Lingsom.

Å svømme i soloppgangen er vakkert, men det kan være krevende for øynene.

– Mange triatlonkonkurranser starter tidlig på morgenen. Det gjelder spesielt langdistansekonkurransene. Og det kan være flott å oppleve soloppgangen, men når solen stikker inn fra den ene siden, er det plagsomt over tid, sier Lingsom.

Hennes råd er å inspisere løypen i forkant av konkurransen.

– Legg merke spesielt merke til følgende: Hvor vil solen komme inn mens dere svømmer? Kan du navigere på solen, istedenfor bøyene? Merk deg hvor langt det er mellom bøyer, og hvilke farger de har. Memorer løypen!

Svømmebriller beskytter øynene mens du svømmer, og er en forsikring om at du navigerer best mulig.

Kari Lingsom anbefaler alltid utøvere å kunne puste til begge sider. Men hun vet at mange ikke gjør dette.

– Det er rett og slett ikke alle som klarer det. I hvert fall ikke i stressede situasjoner, som konkurranser. Da puster de bare på høyre eller venstre side. Og hvis du hele tiden puster på den siden som solen kommer inn, er belastningen på øynene stor.

Lingsom mener det er flere grunner til å puste på begge sider. Selv puster hun til begge sider på trening, men hun har en favorittside som hun tyr til under konkurranser.

– Men jeg sørger alltid for å puste noe til den andre siden underveis også. Og hvis bølgene eller solen kommer inn fra favorittsiden, er det godt å kunne puste like godt til begge sider.

– Men hvorfor er det så viktig å skjerme øynene?

– Først og fremst blir du sliten når du myser. Og hvis du ender med å svømme med lukkede øyne, så klarer du naturligvis ikke å orientere deg. Jeg liker å bruke polariserte glass for å skjerme mot det verste gjenskinnet. Derfor svømmer jeg nesten alltid med Zoggs Predator Flex Polarized, med mindre det overhodet ikke er sol. Da holder jeg meg til Zoggs Predator Flex.

Les mer her.

Velger du mørke glass i brillene, har du en bedre beskyttelse mot det skarpe sollyset som er under mange triatlonkonkurranser.


Om forfatteren



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Siste innlegg

  • Instagram

  • Arkiv


Share This