facebook_pixel

Tema

Publisert den 24. mai 2017 | av Fred Arthur Asdal

0

Derfor blir du kaldere etter svømminga

Mange triatleter opplever at de er enda kaldere på sykkelen enn de var da de svømte. Det gjør de med god grunn, i følge forskning.

Å svømme ute er fristende. Og neopren beskytter til en viss grad mot det kjølige vannet. Men fortsatt innebærer det en viss risiko. Og av og til kommer reaksjonen etterpå, når du mener å være ”trygg”.

– Det er nemlig flere fysiologiske mekanismer som virker inn på kroppen din etter at du kommer ut av vannet. Én av dem kalles ”afterdrop”, forklarer Jørgen Melau.

Han har jobbet som redningsmann i Luftambulansetjenesten i 10 år. Og innen akuttmedisin og redningstjeneste er afterdrop et kjent begrep.

– Når man henter opp skipbrudne fra havet eller graver ut et snøskredoffer, vet vi som redningspersonell at disse er svært utsatt for å få ytterligere nedsatt kroppstemperatur selv etter at de har kommet ut av det kalde miljøet, forklarer han.

Den eksakte fysiologiske forklaringen på afterdrop er ganske sammensatt, men hovedforklaringen er at kaldt blod fra armer, føtter og huden begynner å sirkulere i hele kroppen etter at utøveren har kommet ut av de kalde omgivelsene.

– Kroppen vår har et avansert temperaturreguleringssystem som styres fra et eget senter i hjernen. Når vi svømmer i kaldt vann, trekker blodårene i huden og til armer og bein seg sammen. Temperaturen i disse områdene vil derfor reduseres mens varmen i kroppen konserveres i den innerste delen av kroppen, som kalles kjernen. Dette sørger for at temperaturen rundt våre viktige indre organer som hjerte, lever og nyrer holder seg så høy som mulig også i kalde omgivelser, sier Melau.

– Når ”faren” er over, og du har kommet på land etter en kald svømmetur, vil blodårene til hud og ekstremiteter åpnes igjen, og kaldt blod fra disse områdene vil strømme inn i kjernen. I tillegg vil det varme blodet som kommer fra kjernen, brukes til å varme opp de kalde områdene i kroppen slik at det venøse blodet som strømmer tilbake til kjernen vil være kaldt, sier han.

– Dette forklarer hvorfor vi ofte ser et fall i kjernetemperatur etter å ha vært eksponert for kulde.

Artikkelen fortsetter annonsen.

Under Norseman svømmerne deltakerne i kaldt vann før de setter seg på sykkelen. Mange opplever å bli kaldere etter at de har kommet i land, på grunn av afterdrop.

Jørgen Melau har forsket på afterdrop.

– Etter at vi gjorde vår pilotstudie før Norseman Xtreme Triathlon i 2015, kom det flere spørsmål om afterdrop. Som temperaturkurven viste etter min svømmetur i Eidfjord, ble jeg kaldere etter at jeg kom ut av vannet. Det samme ser vi når vi har gjort studier på dette senere.

Størrelsen på afterdropet vil variere i ulike situasjoner. I enkelte nødsituasjoner, som nevnt ovenfor, kan det være farlig.

– Men er afterdrop også en utfordring for triatleter og andre som svømmer utendørs?

– I San Francisco ble det utført en studie på «Open Water»-svømmere, som var med på en årlig konkurranse som går 1. nyttårsdag. Konkurransen starter fra den kjente fangeøya Alcatraz utenfor San Francisco og inn til Fisherman´s Warf. Det er en distanse på omtrent tre kilometer.

Vanntemperaturen underveis var på 11,7 grader, og utøverne brukte ikke våtdrakt. Seks menn og fem kvinner deltok i studien.

– Hos én av deltakerne i studien ble det påvist nedkjøling i medisinsk forstand, (det vil si en kroppstemperatur under 35 grader. Men hos hele 10 av de 11 deltakerne ble det registrert afterdrop, sier Melau.

– Og i noen av våre egne studier, ser vi den samme tendensen.

– Men afterdrop skjer altså etter at utøverne kommer ut av vannet?

– Ja, afterdrop har blitt sett i sammenheng med fysisk aktivitet. Og i enkelte studier viser det seg at graden av en afterdrop øker dersom man er aktiv etter at man har kommet ut av det kalde miljøet, sier Melau.

– Med andre ord: Hvis man er fysisk aktiv rett etter at man har kommet opp av kaldt vann, blir man enda kaldere enn normalt. Og det er jo nettopp det triatleter gjør. Dette skyldes at det kalde blodet raskere vil bli sirkulert til kjernen under fysisk aktivitet, forklarer Melau.

Artikkelen fortsetter annonsen.

Utøvere blir kalde på sykkelen fordi det kalde blodet vender tilbake til «kjernen» etter svømminga, viser forskning.

– Det er altså helt reelt at du føler deg ekstra kald i T1. Og videre når du har startet å sykle etter å ha svømt i kaldt vann. Det er rett og slett kroppen som er i ferd med å bli kaldere, sier han.

– Men det går jo over?

– Ja, men hvor kald du blir og hvor lenge det varer, vet vi ikke nøyaktig ennå. Og dette er noe vi vil se nærmere på i videre studier. Blant annet skal vi måle temperaturen på flere swimrun-konkurranser denne sesongen, samt på Norseman i august.

Referanser:

Nuckton, Thomas J. Et.al. “Hypothermia and Afterdrop Following Open Water Swimming: The Alcatraz/San Francisco swim study” American Journal of Emergency Medicine. Volume 18, Number 6, Oktober 2000

Giesbrecht GG, Brostow GK: The convective afterdrop component during hypothermia exercise decreased with delayed exercise onset. Aviat Space Environ Med 1998;69:17-22

 


Om forfatteren

MAMIL, firebarnsfar, forfatter, foredragsholder og arrangør. Jobber hardt og kontinuerlig for å holde sin indre sofagris i sjakk. Liker seg best på de lange distansene.



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This