facebook_pixel

Tema

Publisert den 8. mars 2017, 2017 | av Redaksjonen

0

Terskelen skal ned – helst under teppet

Dørstokkmila finnes i mange bredder og høyder. Har du pushet noen i dag?

Tekst: Lars Zachariassen Foto: Grethe Nygaard

Jeg har en tendens til å utfordre folk. I dag har et eldre familiemedlem stått på hodet for første gang på 30 år, for eksempel. Det er ganske kult, og mestringsopplevelsen var stor! Slik pleier det ikke å være, for stort sett takker folk nei til utfordringer.

– Bli med på et kort triatlon i sommer. Sånn for moro skyld!
– Nei, er du gal! Da måtte jeg så trent mye først …

– Sleng deg med på lørdag, da er det 5 kilometer mosjonistløp for alle.
– Nei, er du gal! Jeg er ikke i god nok form ennå, kanskje til sommeren.

Hvorfor må vi være i så god form at prestasjonen blir lagt merke til, før vi tør å delta? Ganske snodig egentlig, for når sa du sist til barna dine: Ja, jeg vet du vil begynne på fotball. Men Ole, du er ikke god nok! Du kommer til å drite deg ut om du begynner på fotballtrening uten å ha et godt grunnlag!

Vi må slutte å ta oss selv så høytidelig! Vi må delta, engasjere oss og ha det gøy – fordi vi trives med aktiviteten. Fordi det gjør godt for helsa. Fordi det er arenaer for samhold og bevegelsesglede. Wings for Life World Run regnes mange steder som en dugnad, en fellesmarsj og et karneval. Alle er med, de fleste går. I Norge opplever jeg at prestasjonene i større grad står i fokus. Hvor langt løp du, er det mest stilte spørsmålet i etterkant. Men for de aller, aller fleste er det ikke viktig med hvor langt, men om! Det må handle om å delta eller ikke delta, alt annet er mer eller mindre uviktig tilleggsinformasjon.

For vi snakker om folkehelse, hverdagen og overskudd – ikke podium, gullmedaljer og verdensrekorder. Søndag så jeg Truls Svendsen delta på triatlon på TV2. Ikke bare for sin egen del, men han svømte, syklet og løp for og med funksjonshemmede Ingelin. Han/de gjennomførte med glans og uttalte etterpå: Tenk så kult at en som meg kan delta på dette. Det er jo for alle! For slik er det faktisk, at de aller fleste aktivitetstilbud og konkurranser er rettet mot hvermansen. De er for oss alle, uansett kondisjonsnivå og treningsbakgrunn. Uansett hvilke utstyr og treningsklær du har tilgjengelig.

Og tro meg; dersom du kaster deg i det vil du oppleve at de fleste rundt deg har gått med like vanskelige tanker og har en ryggsekk med utfordringer minst like full som din. Når de ser på deg, skyldes det at de er imponerte over deg, ikke at du ser tykk ut eller er i dårlig form.

Så bli med å ta ansvar; terskelen for deltakelse skal ned!

  1. Delta selv! Oppsøk treningene, gruppetimene, tilbudene eller konkurransene du egentlig vil være med på, men så langt ikke har tørt.
  2. Ta med deg en venn! Ufarliggjør og utfordre en venn eller to. Enten det er et kort og koselig triatlon, eller helt andre ting.

Lørdag kveld meldte kona og to venninner seg på som stafettlag til Bryne Tri. Alle uten treningsgrunnlag og erfaring, det trengs heller ikke om du skal velge mellom 750 meter svømming, 20 kilometer sykling eller 5 kilometer løping. Kult og sporty!

Hvem er med på ditt stafettlag?


Om forfatteren



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This