facebook_pixel

Trening

Publisert den 14. februar 2017 | av Redaksjonen

0

Triatlonproffenes 10 beste tips til mosjonister

Å komme igang med trening koster ikke skjorta. Det viktgste er at du bestemmer deg for å sette igang.

Tekst: Lars Zachariassen Foto: Mikal Iden

To av våre aller fremste utøvere, Kristian Blummenfelt og Lotte Miller, er slett ikke redde for å bli tatt igjen med det første. I hvert fall øser de raust av sin erfaring og klokskap. Her er deres 10 beste tips til nybegynnere, mosjonister og supermosjonister.

  1. Sette deg selv realistiske mål (som ikke går ut over kone/mann, barn og hund/katt). Ved å sette deg selv mål som er mulig å oppnå, booster du motivasjon og treningsinnsats.
  2. Tren deg i form, ikke kjøpe deg utstyr for å bli raskere.
  3. Når du endelig kommer deg i form, da kan tiden være inne for å investere i dyrere utstyr.
  4. Tren smart, lytt til kroppen. Ikke tren som en toppidrettsutøver, husk du er supermosjonist. Du har andre forpliktelser og dermed en annen totalbelastning.
  5. Velg en treningsplan og stol på den. Ikke bytt treningsfilosofi hver uke. Det blir det ikke resultat/framgang av.
  6. Unn deg noe godt under/etter trening, men med omhu.
  7. Ernæring under trening er viktig, men trenger ikke være dyrt eller vanskelig. Solbærsirup, brødskive med nugatti og banan, fungerer like godt som energibarer og sportsdrikk (smaker bedre også).
  8. Uansett distanse: om det er Ironman, halviroman, olympisk, sprint eller supersprint, så er du triatlet. Distanse er irrelevant; du har kjempet deg gjennom svøm, sykkel og løp.
  9. Kvalitet fremfor kvantitet.
  10. Den typiske norske supermosjonist bør fokusere på trening, Ikke sosiale medier. Du blir ikke bedre av å promotere deg selv, du blir bedre av trening.

Når vi ikke gir tips til lovende mosjonister og triatleter, prioriterer vi trening. I vinter har vi vært mye på Fuerteventura hvor vi sanker treningstimer, som forhåpentligvis skal gjøre den lille forskjellen for oss i konkurranser denne sesongen. På leir trenes det for fullt. Dagene består av trening, spising og hvile. En vanlig treningsdag består av tre økter (svøm, sykkel og løp) + noen bonusøkter med fokus på mobilitet og bevegelse. På Fuerteventura er det optimale treningsforhold: sol, varme og masse vind. I slike forhold er det er vanskelig å ikke sette pris på livet som toppidrettsutøver.

Det er fremdeles et par måneder til den norske triatlonsesongen starter, så vi føler det kunne være godt å komme med noen tips til den typiske supermosjonisten.

Hilsen Lotte og Kristian

Teksten er publisert i samarbeid med TriatLars på hans blogg

Treningsglede i praksis, skal vi tro Lotte Miller.


Om forfatteren



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This