Trening

Publisert den 20. desember 2016 | av Fred Arthur Asdal

0

– Big Week krever at du prioriterer treninga

Skal du trene mye i juleferien? Big Week handler det ikke om hvor mye du trener, men hva du trener.

Jonas Colting er av de mest meritterte utøverne i Norden. Han trener også utøvere, fra sofagriser på fjernsyn til mer ekstreme triatleter. Han har en rekke prosjektet i lufta til en hver tid, og han er godt kjent med at man må periodisere treninga for å få plass til alt, ofte omtalt som Big Week.

Én variant av Big Week er å øke volumet på all trening, som mange ofte gjør i forbindelse med treningsleirer.

– Da legger du inn en salig blanding av alt hver dag, at du legger opp en daglig ”minidose” på tre – fire timer, alternativt med et totalmål i løpet av uka på 20, 25 eller 30 timer, sier Colting.

Han oppfordrer imidlertid til å gjøre en prioritering i treningsarbeidet, også i forbindelse med Big Week.

– Hvis du ønsker å trene mye i en periode, for eksempel i forbindelse med en ferie eller nå i jula, så mener jeg det beste er å fokusere på én gren, sier Colting til 3atlet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

 

De fleste triatleter forsøker å finne en balanse mellom svømming, sykling og løping. I tillegg skal man legge inn tid til bevegelighet og styrke. For mange er det krevende å få kabalen til å gå opp. Men ved hjelp av planer og faste rutiner får man nok tid. Men i feriene brytes disse rutinene, på godt og vondt.

– Det enkleste er å holde fast på rutinene, også i feriene. Og så kan du heller ”booste” én av grenene med fullt fokus. I løpet av en Big Week kan du beholde alle øktene i timeplanen, og du skal fortsatt ha to økter med hver av de de andre grene, men så trener du minst syv økter innenfor den valgte grenen, sier Colting.

Han oppfordrer imidlertid til å være svært bevist på intensiteten.

– Det primære skal være volum og frekvens. Intensitet er underordnet, sier Colting, som også mener det er verdifullt å sette seg ordentlige og klare mål for treninga i løpet av en Big Week.

– Det kan gjerne være kvantitative mål. For eksempel kan du planlegge å svømme syv økter på ei uke, med 3.000 meter, 4.000 meter eller 5.000 meter i snitt per økt. Eller hvis du velger å prioritere sykkel, så kan du legge vekt på antall timer på setet, med to, tre eller fire timer per dag og med 15, 20 eller 25 timer per uke. Det samme kan du gjøre på løp; eksempelvis ned syv løpeøkter á 12 – 20 kilometer eller med et totalmål på 100, 120 eller 140 kilometer på ei uke, sier Colting.

Jojje Borssen (t.v.) og Jonas Colting trener triatleter på alle nivåer.


Om forfatteren

MAMIL, firebarnsfar, forfatter, foredragsholder og arrangør. Jobber hardt og kontinuerlig for å holde sin indre sofagris i sjakk. Liker seg best på de lange distansene.



Stengt for kommentarer.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This