facebook_pixel

Trening

Publisert den 13. desember 2016 | av Fred Arthur Asdal

0

Slik blir du en «superager»

– Det skal være skikkelig fysisk aktivitet, sånn at tunga henger halvveis ut av munnen, sier kommuneoverlege i Kristiansand, Dagfinn Haarr.

Tekst: Fred Arthur Asdal Foto: Sondre Steen Holvik

Kommuneoverlege i Kristiansand, Dagfinn Haarr, er overbevist om at eldre er kvikkere enn de var for 30-40 år siden.

– Det er de, vet du. Og det er det mye forskning som viser. Årsaken er at vi har fått bedre kosthold. Det betyr mye. Hjernen må ha næring. Den tar 25 prosent av energien vår i hvile. Det er et ganske krevende organ å holde styr på, sier Haarr til NRK Sørlandet.

– Og vi har hatt mange utfordringer som vi har måttet ta stilling til. Bare tenk på alle de elektroniske tingene som vi må holde styr på og som hjernen hele tiden må kjempe for og klare å tilpasse seg.

Nå viser amerikansk forskning at det vokser fram en ny generasjon med såkalte «superagere». Haarr vet at mange eldre gleder seg over det praktiske i nye digitale plattformer, som at de lettere kan holde kontakt med barnebarna på Facebook eller Snapchat. Men kommuneoverlegen ber de eldre være aktive på flere fronter.

Dagfinn Haarr, kommuneoverlege.

– Hvis du tenker på hjernen som styrer det hele, så må den holdes i orden på flere måter. Det er prinsipielt to måter du kan holde hjernen din i orden på. Det ene er å holde den i aktivitet, og det gjør du ved å holde kroppen i aktivitet. Vi glemmer ofte at det er hjernen som styrer alle bevegelser i kroppen. Så når vi er ute og mosjonerer, når vi er ute og går, spesielt i ulendt terreng, er hjernen aktiv hele tiden, og det hjelper, sier Haarr.

– Glem ikke at fysisk aktivitet er grunnleggende. Dels fordi hjernen da må hjelpe å holde kroppen løpende rundt i verden. Og dels fordi fysisk aktivitet demper ned den største faren for hjernen, nemlig forfall. Det er ordtak som sier at den som raster, den ruster. Og en rusten hjerne fungerer ikke så godt.

Haarr mener eldre må trene, og at de må trene hardt.

– Fremfor alt holde hele kroppen sin aktiv, for dette forfallet jeg snakker om, det kommer når man ikke er fysisk aktiv. Og det skal være skikkelig fysisk aktivitet, sånn at tunga henger halvveis ut av munnen.

– Selv om man er godt opp i åra?

– Ja, nettopp da. Og her er det veldig mye spennende forskning som viser at det påvirker hjernefunksjonen og at eldre har bedre nytte av hard trening enn mange andre, både styrketrening og ikke minst intervalltrening.

Overfor NRK oppfordrer Haarr alle til å være nyttige samfunnsborgere.

– Det er mye opp til oss selv, å engasjere oss. Vi kan ikke vente på at noen skal engasjere oss. Og da vil vi holde oss kvikkere og raskere selv.  Så det er en vinn vinn-situasjon, sier Haarr som har en klar oppfordring til den eldre garde:

– Hold frem som du stevner. Fortsett med å trene, fortsett med å tenke. Og fortsett med å ha det gøy!

Artikkelen er publisert i samarbeid med TriQuart.no.


Om forfatteren

MAMIL, firebarnsfar, forfatter, foredragsholder og arrangør. Jobber hardt og kontinuerlig for å holde sin indre sofagris i sjakk. Liker seg best på de lange distansene.



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Siste innlegg

  • Instagram

  • Arkiv


Share This