facebook_pixel

Utstyr

Publisert den 10. desember 2016, 2016 | av Fred Arthur Asdal

0

7 tips for en enklere treningshverdag

Jacob Jacobsen har løpt 3.000 kilometer i år. Nå avslører han hemmeligheten.

Jacob Jacobsen i Oslo har fullført Norseman fem ganger og er godt vant med å smette mye trening inn i en travel hverdag. Så langt i år har han løpt 3.000 kilometer.

– Hemmeligheten er å løpe til og fra jobben. Det er ikke mer glamorøst enn det, sier Jacobsen.

Han legger inn så mange aktiviteter han kan mellom de største forpliktelsene, som hjem, jobb og barnehage.

– Det er ikke noe hokus pokus. Skal du løpe på asfalt, så er det viktig med god demping. Ikke kle deg for varmt, selv om det er litt morrakaldt. Og så er det greit med radio , sier Jacobsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

 

Her er Jacobsens syv tips for å smette mer trening inn i en travel hverdag:

  • Skaff deg en god sekk! Skal du pendle til jobben, bør du ha en sekk som er god å løpe (eller sykle) med, samtidig som den rommer det du trenger. Jeg er veldig glad i Salomon Skinpro 15 da den er passe stor til en del tøy, samtidig som den fungerer til de fleste aktivitetsformene.
  • Gjør klar utstyret dagen før. Morgenen er nok det tidspunktet i løpet av dagen som vi mennesker er svakest mentalt, og senga virker ofte som en magnet som ikke vil gi slipp på oss. Har du gjort alt tøy klart dagen i forveien, er det bare å hoppe rett i treningsantrekket, og sjansen for å sluntre unna og ta bilen blir litt mindre.
  • Sett av litt ekstra tid til en lett frokost og en kopp kaffe. Personlig liker jeg ikke store frokoster før jeg skal løpe, men uten noe i magen kommer sløvheten ofte snikende en times tid inn i jobbdagen. Sett av et lite kvarter til litt havregrøt eller lignende og en kopp kaffe. Det er jo også en trivelig start på dagen.
  • Bruk egnede løpesko! Er det snakk om ren asfaltløping, er det greit med en del demping, og til vinterløping kan piggsko være en god ide.
  • Logg treninga! Husk at det er trening selv om turen tar 25 eller 50 minutter. Over tid samler du fort mange kilometer som kommer godt med.
  • Varier ruta. Har du mulighet, er det ofte greit å variere noe på hvor ferden går. Selv om man går litt på autopilot, er det ikke dumt å gi seg selv noen nye impulser. Varier gjerne tempoet mellom de ulike dagene. Det er ingenting i veien for å legge inn drag på én eller to turer i løpet av uka.
  • Husk synlighet! Høsten og vinteren er mørk, og tøy med reflektive detaljer er derfor en god investering.

Lyst til å følge Jacob Jacobsen på vei til jobb? Se videoen hans her.


Om forfatteren

MAMIL, firebarnsfar, forfatter, foredragsholder og arrangør. Jobber hardt og kontinuerlig for å holde sin indre sofagris i sjakk. Liker seg best på de lange distansene.



Kommentarer er stengt.

Til toppen ↑
  • Instagram

  • Arkiv


Share This